٢٠١٩-١١-٠٢

يعني ايه حرية؟


الكلام ده مجرد فضفضة مالهاش لازمة غير إني أطلع طاقة ضيق من شيء ما وعلشان أفكر نفسي أتناقش فيه مع اللي يحب يشترك في المناقشة لما أكون مستعدة ليها،
ايه هي حدود حرية الإنسان؟ مطلقة ولا مقيدة؟ وأنا هنا مش باتكلم خالص لا في المعتقدات ولا في الشكل أكيد ولا في الاختيارات الشكلية، أنا باتكلم عن الاختيارات اللي ممكن تؤدي بيه للهلاك المادي أو المعنوي، يعني لو فيه ناس بتقول الإنسان حر في اختيار حياته أو موته، هل لو اللي حواليه شايفينه رايح لسكة الانتحار وسايبينه لأنهم مش عاوزين يتدخلوا في حريته هما كده صح ولا غلط؟
طيب بلاش الانتحار، الوحدة والأفكار المؤدية حتما للجنون، هل من حق محبيه إنهم يمنعوه بالقوة عن مصير صعب هما شايفينه وهو مش شايفه؟
طيب نفس الناس دي شايفين إننا لازم نتخذ إجراءات مع مدمري البيئة والدول اللي انبعاثات الكربون بتاعها مدمرة الكوكب، لو بعض المنظمات اتخذت إجراءات رادعة معاهم تبقى بتتعدى على الحرية؟
فيه حد هيقولي دي مش حرية شخصية دي حرية عامة، وأنا موافقة على النقطة دي لكن هل الحرية العامة دي مش مكونة من ناتج حريات أفراد مجتمعين؟
يعني لو احنا كمجتمع سبنا وحش الاكتئاب كل يوم يخطف مننا شخص هل ساعتها هيكون فيه حرية شخصية وحرية عامة؟ ولا الحرية الشخصية هتتلاشى أمام المصلحة العامة؟ وبالمثل على كل الأمثلة
الكلام مش منتظم وأنا قاصدة أسيبه كده لغاية ما أقدر أتناقش فيه مع اللي يحب.
ياريت لو حد عنده اقتراحات لكتب أو أفلام اتكلمت في النقطة دي يفيدني بيها.

هناك ٣ تعليقات:

عبدالله هادى يقول...


شركة تنظيف بالدمام

شركة تنظيف خزانات بالدمام

شركة تنظيف مسابح بالدمام

شركة تسليك مجارى بالدمام

شركة مكافحة الحشرات بالدمام

Aref Fikry يقول...

في رأيي إن الشيء مش بيقاس على إطلاقه، بقدر ما بيقساس بالنتيجة. لو تخيلنا إنه فيه مجمع ما بيمارس الحرية بشكل مطلق، لدرجة إنه فيه 30 واحد بينتحروا يوميا، والمجتمع بيتقبل ده بأريحية، بسبب تقديسه للحرة الفردية؛ فمجرد تخيل المنظر ده بيخلي الوحد جسمه يقشعر. ده مجتمع يمارس الحرية الباردة المميتة، واللى شم بتريح الواحد بمجرد ما بيتخيل ده. على الجانب الآخر لما نتخيل مجتمع حشري فضولي، بيفتي في كل حاجة، وبيحشر مناخيره في كل حاجة، وبيعتبر نفسه وصي على الآخرين؛ فده بسبب ضيق وعدم راحة نفسية. الأخلاق في رأيي إنها مرنة، بتقاس بنتائجها، ومش بإطلاقها، إحنا في عالم نسبي ناقص متغير، فطبيعي تكون النتيجة نسبية ناقصة متغيرة. وفي رأيي إنه لا يوجد أثمن ولا اغلى من النفس البشرية، سواء حياتها أو حصولها على السلام النفسي.

الحلم العربي يقول...

@aref fikkry
شكرا على تعليقك، الحقيقة أنا متفقة مع حضرتك تماما، الحرية مهمة لكن النفس البشرية وسلامها هو الأولوية لو فيه تعارض بينهم.