2007-03-19

احذر ...... اللبن فيه سم قاتل


حتى اللبن يا ناااااااس......حسبنا الله و نعم الوكيل
من قبل التحقيقات الصحفية بكتيير و انا بسمع عن موضوع بودرة البلاط..
من حوالى سنة كنت بتكلم مع اخويا عن اللبن و بحكم انه كان وقتها في بكالوريوس زراعة قسم ألبان كان بيكلمنى عن ان عندهم دكتور في الكلية بيقولهم ان في مصانع ألبان بتنتج لبن ليس له علاقة نهائيا بالجاموسة او البقرة و ساعتها ماصدقتش أخويا ، كان بيكلمنى عن خلطة معينة بيعملوها بتخلى الخليط لا يختلف نهائيا عن اللبن و ان الخلطة دي ما حدش يعرف يكشفها أبدا حتى الأجهزة الحديثة ، قالى كمان ان المصانع الكبيرة بتستخدم الخلطة دي لما يكون عندهم نقص في المواد الخام اللى هي اللبن طبعا.
من ساعتها و انا عندي شك في كل الألبان المصنعة لكن نسيت الموضوع و رجعت بعدها أشرب لبن عادي.
لغاية من حوالى 6 شهور لما كنت في البلد و كنا بتكلم مع خالى اللى عايش في البلد و قالنا ان تجار اللبن في بلدنا كلهم اغتنوا و بقوا راكبين عربيات آخر موديل و السر في انهم بيعملوا خلطة غريبة عبارة عن بودرة بلاط و بطاس و زهرة غسيل و ان في شخص معين هو اللى جه بلدنا و عرفهم الخلطة دي و كلهم بقوا بيعملوها داخل البيوت و يوردوها على القاهرة و يبيعوا للمصانع و الشركات كمان .
جمعنا كلام أخويا على كلام خالى و الرؤية أصبحت أوضح بعد ما عرفنا من اخويا ان الخلطة دي بتدخل جهاز غريب اسمه " المجنس" ده بيخلى المركبات تدخل في بعضها لدرجة انها لا تكتشف أبدا .
من يومها قاطعنا اللبن في البيت خالص و حتى لو نفسنا هفتنا على كوباية شاي بلبن كنا بنشربه و احنا عندنا يقين ان ده مش لبن و كان بينتهي بيه الأمر لحوض المطبخ.
مرة تانية كان ابن عمي بيتكلم مع اخويا و حكاله ان ابن خاله بيشتغل مع واحد من تجار اللبن في بلدنا و انه ( ابن عمي ) راح له مرة الشغل و شاف الجهاز ده بنفسه وواحد واقف عليه و قدامه كوباية لبن طبيعي ينظر للونها و يغرف كوباية من بودرة البلاط و يفرغها في الجهاز و ينظر لكوباية اللبن تاني فيلاقى اللون مش مظبوط فيغرف من زهرة الغسيل اللى جنبه و يفرغ في الجهاز و ابن عمي بيقول ان الراجل بصراحة كريم جدا في موضوع بودرة البلاط ده .... ياللا خلى الناس تشرب....
اتخرج اخويا و اشتغل في شركة ألبان مهندس جودة.....
و كانت الضربة القاضية عندما جاء لنا مرة يحكي عن حديثه مع تاجر اللبن الذي يورد لهم اللبن في الشركة .....
قبل ما احكى الحديث لازم اقولكوا ان عملية الكشف عن اللبن في المصنع دي عبارة عن جهاز بيكشف نسبة المياه في اللبن و الجهاز ده بصراحة دقيق جدا لدرجة ان لو الكوباية كانت مغسولة و مش متنشفة مثلا بيعطى نسبة مياه في اللبن ... و لكن المشكلة مش في الميه خالص زي ما انتو عارفين...
المهم اخويا حب يهزر مع التاجر بيقوله : "على فكرة احنا عارفين ان ده مش لبن حقيقى بس احنا بنكبر دماغنا "
راح التاجر قاله بابتسامة عريضة :" لا يا باشمهندس ازاي تقول كده ...... يعني هو مرة بيكون لبن و مرة لأ و الدنيا بتمشي مفيش مشاكل ..هههههه"
شوفتوا بقى.... يعني بلسان التاجر نفسه بيعترف انه مش لبن .
أنا عندي سؤال بس هو الناس دي بتشرب و لادها ايه؟؟
طب بيجيلهم نوم باليل ازاي ؟؟؟؟؟؟؟
ربنا يسترها علينا . دي الناس الغلابة بتقطع من قوتها علشان تجيب اللبن ده لولادها يكونوا بيشتروا لولادهم السم اللى هيموتهم ...
اللهم ارحمنا...
اللهم إذا أردت لعبادك فتنة فاقبضنا إليك غير فاتنين و لا مفتونين ...

ليست هناك تعليقات: